Platnost STK aut se prodlouží o 10 měsíců kvůli koronaviru
Koronavirus hýbe světem a tentokrát i tím motoristickým. Platnost technických kontrol bude na území celé Evropské unie automaticky prodlouženo o 10 měsíců. STK propadlé od loňského září do letošního června tak získají čas navíc. Již jednou prodloužené kontroly z loňského roku však tuto možnost mít nebudou. Proč se tak děje?
Toto opatření vstupuje v platnost na území všech členských států Evropské unie a při standardních dopravních kontrolách tak budou policisté na vzniklou situaci náležitě přihlížet. Díky tomuto opatření nebude docházet k přeplnění stanic technických kontrol a větší kumulaci lidí.
Prodloužení technických kontrol není žádným novým opatřením, jelikož v rámci EU již k prodlužování platnosti technických kontrol docházelo i v roce loňském. Tehdy se jednalo o období od února do srpna. Nyní mají motoristé lhůtu ještě o další 3 měsíce navýšenou. Těch, kteří prodloužené lhůty již využily, se tato situace netýká.
Nynější opatření neplatí ani pro protokoly o evidenční kontrole, osvědčení o technické způsobilosti a 30denní lhůty k provedení opakované technické prohlídky.
Evropská unie navíc dříve prodloužila platnost i dalším dokladům, mezi něž patří řidičské průkazy a průkazy o profesní způsobilosti.
Úřady tak nyní budou pohlížet na propadlé doklady o kontrole s tím, že jejich platnost bude prodloužena o 10 měsíců. Motoristé by však této situace neměli zneužívat a postupem času by měli technickou kontrolu náležitě podstoupit. S návodem, jak se připravit na STK, navíc člověk projde kontrolou hladce.
Koronavirus nyní otevírací doby zásadně mění a i díky tomuto opatření tak opadne tlak na úřady a stanice technických kontrol. Pokud si však člověk doklad přeje vyměnit či absolvovat prohlídku okamžitě, lze tak učinit naprosto standardním způsobem.
Jak zjistím platnost STK?
V případě, že se jedná o nový vůz, je nutné absolvovat technickou prohlídku po 4 letech jeho provozu. Následně má řidič povinnost provádět tuto kontrolu každé 2 roky. Pokud dojde k přepisu auta na jiného vlastníka, musí být podstoupena rovněž evidenční kontrola
Samotná platnost technické kontroly lze vyčíst jednoduše ze zadní SPZ. Zde řidič nalezne vyznačený měsíc a rok nadcházející kontroly. Stejnou informaci je možné zjistit i z velkého technického průkazu, kde je uvedeno přesné datum expirace technické kontroly.
Technická kontrola patří k naprostým nezbytnostem, stejně jako je tomu například u povinného ručení. Ani v tomto případě auto bez technické kontroly na pozemní komunikace nesmí. V případě, že je auto bez této kontroly zastaveno Policií ČR, obdrží řidič pokutu až 2 000 Kč.
Mnoho řidičů opomíjí právě pojištění auta, ať už povinné ručení, nebo havarijní pojištění. Zatímco první je stanoveno zákonem, u druhého zmiňovaného je již na uvážení každého řidiče, zda stojí o jeho sjednání. I to nejlevnější havarijní pojištění a nejlevnější povinné ručení dokáže člověku při nehodě ušetřit velké trápení. Stejně tak peníze.
V dnešní době navíc existují kalkulačky povinného ručení slučující velké množství pojišťoven, které během pár okamžiků dokážou vyhodnotit tu nejlepší nabídku na míru. Jednotlivé nabídky se liší spoluúčastí, pojistnými limity či připojištěním, a tak může být složité se v jednotlivých nabídkách vyznat.
Zda je výhodnější pojištění u Kooperativy, České podnikatelské pojišťovny nebo pojišťovny Allianz, dokáže zjistit právě kalkulačka havarijního pojištění.
Jak se připravit na STK?
Před samotnou prohlídkou se vyplatí automobil náležitě zkontrolovat. Pečlivou kontrolou člověk může zjistit drobné problémy, kvůli kterým by v konečném důsledku na technické kontrole mohl pohořet. Na co si dát hlavně pozor?
Důležitých aspektů je hned několik, nicméně začít by člověk mohl u světel. Zkouška blinkrů, brzdových světel a kompletní světelné výbavy je tedy krok číslo jedna. Častým problémem může být i podvozek a výfuk. Dále by člověk neměl otálet s výměnou oleje, jelikož se jedná o úkon, který je zapotřebí provádět na pravidelné bázi.
Mnoho motoristů nedbá ani na dezén pneumatik a jejich stav obecně. Minimální hloubka u letních pneumatik je 1,6 mm, kdežto u pneumatik zimních se jedná o 4 mm. Na tento vzorek je však nutné myslet i v případě celoročních pneu. V zimních měsících se jedná skutečně o další nezbytnost v rámci výbavy. Neuškodí detailněji zkontrolovat taktéž kontrolky v autě.
Pouze desetina řidičů přezula na letní pneu, což zimním pneumatikám rozhodně neprospívá. Spousta motoristů byla totiž nucena s přezutím počkat kvůli koronavirovým opatřením.
V každém případě by řidiči neměli opomíjet i povinnou výbavu vozidla. Právě absence některých položek bývá častým problémem. Povinná výbava auta je stanovena zákonem, jinak člověku hrozí pokuta. Velmi důležitým prvkem výbavy každého vozidla je pak autolékárnička.
Co s sebou na STK?
Pokud člověk nechce s kontrolou otálet a v nejbližších dnech se chystá navštívit STK, určitě se vyplatí vědět, jaké dokumenty je nutné přinést s sebou. Nezáleží, jakou stanici si člověk vybere, požadované dokumenty jsou stejné napříč republikou. Jedná se o:
- velký technický průkaz
- osvědčení o registraci vozidla či osvědčení o technickém průkazu
- protokol o měření emisí
- protokol o předchozí technické kontrole
Právě i měření emisí je dalším úkonem, který se na stanici technické kontroly provádí. Motoristé však mohou pro toto měření využít i specializované stanice, a poté se na na STK dostavit s protokolem. V takové situaci je však nutné dodržet datum – protokol nesmí být starší než 30 dnů.
Pokud auto přes měření emisí neprojde, má motorista 30denní lhůtu na opravení vzniklých potíží a další kontrolu. Stejnou lhůtu má majitel auta i v případě neprojití přes standardní technickou kontrolu. Pakliže je vozidlo zhodnoceno jako „zcela bez závad“, další technická prohlídka bude následovat až za další 2 roky.