Celoroční pneu – recenze, zkušenosti, test
Celoroční pneumatiky se mezi motoristy těší čím dál větší oblibě. Děje se tak z mnoha důvodů, zejména kvůli ceně. Ačkoliv se jedná o zajímavou alternativu k letní či zimní sadě, celoroční pneu mají také určitá úskalí a nejsou tak vhodná úplně pro každého. Komu se tedy jejich pořízení vyplatí? A pro jaké značky dopadl test celoročních pneu nejlépe?
V České republice již značnou řadu let platí, že od 1. listopadu do 31. března jsou řidiči povinni obouvat zimní pneumatiky, pokud na silnici leží souvislá vrstva sněhu, ledu či námraza. V případě, že řidič disponuje celoročními pneu, nemusí se však žádného postihu obávat. Tento typ pneumatik do vyhlášky spadá také, a proto si jej oblíbilo velké množství motoristů.
Pojišťovny a různé autokluby dokonce odhadují, že celosvětově celoroční pneu využívá více než 14 milionů aut. Vedle těchto uživatelů se najdou i tací, kteří po celý rok jezdí na zimní sadě pneumatik, nicméně využití právě této sady celoročně není doporučováno. Komu se tedy vyplatí celoroční pneu využít?
Celoroční pneu – kdy využít?
Obecně platí, že celoroční pneu v létě nedisponují takovou kvalitou jako standardní letní sada a naopak v zimě zase nenabývají takových parametrů jako povinné zimní pneumatiky. Obutí celoročních pneu se tak vyplatí zejména řidičům, kteří za rok nenajezdí příliš kilometrů. Pokud řidič svým nájezdem nepřekročí 5 tisíc kilometrů, nemusí se bát celoroční pneumatiky využít.
Zejména řidiči ve městech a ti, kteří vyrážejí na cesty spíše nárazově, totiž nebudou ohroženi nedostatečnými parametry této výbavy. Pneumatiky svátečních řidičů spíše dříve zestárnou.
Ti, kteří své auto využívají na pravidelné bázi a také na delší cesty, by vždy měli vlastnit obě sady – letní i zimní. Svými kvalitami v jednotlivých obdobích ty celoroční předčí, a proto je lepší variantou z bezpečnostních důvodů sáhnout právě po nich. Výhody a nevýhody celoročních pneumatik pomohou těm, kteří stále o výběru pneu váhají.
Na konci března pouze desetina řidičů přezula na letní pneu, ačkoliv 2 roky nazpět se jednalo o 58 %. Stalo se tak však zejména kvůli vládním restrikcím, nikoli kvůli zájmu řidičů o využívání zimních pneumatik po celý rok.
Výhody a nevýhody celoročních pneu
Většina řidičů využívá celoroční sadu zejména ze dvou důvodu – kvůli ceně a pohodlí. Hlavní výhoda celoročních pneumatik tkví právě v jejich celoročním využití. Člověk se tak nemusí trápit s jejich výměnou a návštěvou servisů, které na začátku období, kdy je nutné po zimních pneumatikách ze zákona sáhnout, mají zpravidla plno.
S dvěma sadami se u řady lidí navíc objevují starosti ohledně uskladnění. Někdo zkrátka nemá dostatek prostoru, aby mohl zimní či letní pneumatiky bezproblémově na období schovat. Tento problém tak s využitím celoročních pneumatik odpadá. Bezesporu lze za výhodu označit určitá bezstarostnost, jelikož se řidiči svými pneumatikami nemusí přizpůsobovat počasí.
Nicméně, jak již bylo řečeno v úvodu, i celoroční pneumatiky mají určitá úskalí. Každý test celoročních pneu ve srovnání se standardními letními a zimními sadami skončí pro celoroční pneu špatně. Ačkoliv se jedná o zajímavý kompromis mezi jednotlivými sadami, svými vlastnostmi nikdy nebudou lepší než právě ty.
Letní pneumatiky v létě mají lepší brzdné vlastnosti než celoroční pneu. Stejně tak je tomu s brzdnou dráhou v zimních měsících. Navíc je nutné brát v potaz fakt, že při testovacích disciplínách bývá využíváno kvalitnějších pneumatik. Pokud tedy řidič zvolí ty nejlevnější pneu celoroční, bezpečnostní podmínky budou zcela jistě o poznání horší.
Průměrné letní i zimní pneumatiky jsou považovány za lepší volbu než ty nejkvalitnější celoroční pneu. Ani finanční stránka věci není tak oslnivá, jak by se na první pohled mohlo zdát. Ačkoliv stačí pořídit pouze jednu sadu namísto dvou, nájezd celoročního obutí se nikdy nevyrovná letní a zimní výbavě. I z tohoto důvodu tak bude motorista nucen k nákupu další sady postoupit mnohem dříve.
Označení celoročních pneu
Za standardní označení celoročních pneu se považuje znak M+S, avšak při jejich výběru by se měl člověk dát skutečně pozor. Ačkoliv se jedná o správný znak, mnohdy pouze toto značení nestačí. Správné označení celoročních pneu by mělo obsahovat také symbol sněhové vločky a slunce na jejich bočnici.
Někteří pofidérní prodejci tak mohou sice na pneumatiky označení M+S přiložit, zbytek náležitých znaků však chybí. Označení celoročních pneu na bočnici bývá často doprovázeno rovněž nápisem All Season, což mnoho lidí zaměňuje za All Weather. U druhého zmiňovaného názvu není vždy pravidlem, že se jedná skutečně o celoroční pneumatiky.
Označení celoročních pneu se pak nemusí týkat pouze samotné značky. Každý typ pneumatiky nese specifické označení a u celoročních se lze právě setkat například s těmito názvy, které se vztahují k rozměrům:
- celoroční pneu 195/65 r15
- celoroční pneu 175/65 r14
- celoroční pneu 185/65 r15
- a další
Z právního hlediska se celoroční pneu považují de facto za zimní. Řidiči tak právě i s touto výbavou mohou bezproblémově do oblastí, které jsou označeny značkami, jež nařizují povinnost zimní výbavy. S letními pneumatikami by řidič v takových úsecích obdržel pokutu 2 000 Kč a byl by mu udělen 1 trestný bod.
Test celoročních pneu – TOP 10
Jak již bylo v článku řečeno, test celoročních pneu hovoří v neprospěch tohoto typu pneumatik. Vlastnosti v jednotlivých ročních obdobích zkrátka nikdy nedosahují takových kvalit, jako je tomu u standardní výbavy určené pro letní či zimní měsíce.
Značek, které se na trhu s pneumatikami pohybuje, je stále více. Stoupá také počet výrobců, kteří se zaměřují přímo na celoroční druhy, což si momentální poptávka na trhu žádá. Levné celoroční pneu se v testech zpravidla umisťují na chvostu, a to z několika důvodů. Především se jedná o nevalnou brzdnou dráhu a celkové chování v zimním období.
Nejlepší celoroční pneu
V následujícím TOP 10 výběru jsou vyobrazeny ty nejlepší typy pneumatiky včetně značek, které se dlouhodobě při testu celoročních pneu dostávají na přední příčky. Ceny se mohou napříč pneuservisy značně lišit, nicméně pořídit takovou pneumatiku lze již od 700 Kč. Za dražší kusy pak člověk zaplatí až 4 000 Kč.
- Barum Quartaris 5
- Michelin CrossClimate
- Goodyear Vector 4Seasons Gen-2
- Tomket Allyear 3
- Kleber Quadraxer 2
- Continental AllSeasonContact
- Michelin CrossClimate+
- Firestone Multiseason Gen02
- Goodyear Vector 4Seasons Gen-3
- Nokian Weatherproof SUV
Pořadí je v tomto případě lehce zavádějící, jelikož výše uvedené pneumatiky nebyly testovány ve stejných testech. Napříč různými kategoriemi se však umísťují mezi top výběry, a mezi celoročními sadami se tak jedná o ten nejlepší výběr. Většina vybraných značek je pak dostupná v různých rozměrech.
Levné celoroční pneu
Pokud člověk skutečně vyhledává ty nejlevnější celoroční pneu a jde mu prakticky pouze o cenu, nemůže na kvalitu až tolik pohlížet. Levné celoroční pneu totiž nedosahují požadovaných kvalit téměř v žádném testu. Pneumatiky jsou důležitým prvkem bezpečnosti, a proto by na nich žádný řidič neměl šetřit.
Celoroční pneu Barum
Celoroční pneu Barum patří k oblíbeným značkám zejména mezi českými řidiči. Jedná se totiž o českou firmu původem z Otrokovic, která se v tomto odvětví pohybuje již od roku 1948. Nyní je součástí věhlasnější skupiny Continental AG, přesto si však svou kvalitu, robustnost a univerzálnost dokázala udržet.
Celoroční pneu Barum disponují pozitivními hodnoceními zákazníků a v odborných testech si tento výrobce rovněž nevede špatně. Přestože se většina výrobců zaměřuje převážně na letní a zimní sady, i ty celoroční si zde začínají brát kousek z koláče celkových prodejů. Kupříkladu v článku zmiňované celoroční pneu 195/65 r15 lze u Barumu sehnat již od 790 Kč.
V případě, že řidič vyhledává jiné rozměry, ani v případě celoročních pneu Barum to není žádný problém. Co se oblíbených typů týče, Barum nabízí například následující velikosti:
Nejjednodušší způsob, jak najít ty nejlepší výrobce, je využití některých srovnávačů. Heureka v tomto případě poslouží dostatečně, jelikož řada řidičů právě píše své uživatelské recenze právě zde. Celoroční pneu Barum jsou již stálicí na trhu a ačkoliv zde existuje řada větších výrobců, tato původem česká firma si nevede vůbec špatně.
Celoroční pneu Tomket
Mezi velké hráče na trhu se dostává i další česká značka – Tomket. Tato jihočeská firma na tuzemském trhu dokonce dominuje a nyní se chystá na zahraniční expanzi. Celoroční pneu Tomket vyrábí taktéž a pokud člověk hledá skutečně kvalitní celoroční pneu, tento český výrobce může být tím pravým.
Jako u jiných výrobců, i v tomto případě není problém sehnat takřka jakýkoliv rozměr. Například celoroční pneu 175/65 r14 nepatří k těm nejužívanějším, přesto si u Tomketu zákazník vybere i právě ty. Následující rozměry a typy patří k těm nejprodávanějším:
Každá pneumatika je pečlivě testována a prochází hned několika zkouškami, než se dostane ke koncovému zákazníkovi. Tomket právě kvalitě každoročně zvyšuje svůj podíl na českém trhu a není se tak čemu divit, že tato českobudějovická firma míří také do zahraničí.
Standardně se při testech zkouší hlučnost, životnost, adheze či odolnost při zatížení, a tak zákazník obdrží skutečně kvalitní pneumatiku. Celoroční pneu Tomket nepatří mezi nejlevnější kusy, nicméně právě kvalita je u takto univerzálních pneumatik zcela zásadní faktor.
Celoroční pneu – recenze
Kdy se tedy vyplatí sáhnout právě pro celoročních pneu? Sváteční řidiči mohou tuto variantu obutí skutečně využít s naprostým klidem. Pro občasné jízdy na udržovaných silnicích, zejména tedy ve městech a přilehlých oblastech, jsou celoroční pneu pochopitelnou volbou.
Ti náročnější a hlavně pravidelní motoristé by však vždy měli sáhnout po sadě pro letní i zimní období. Finanční stránka věci je v tomto případě mnohdy rozhodujícím faktorem, přesto by nikdy neměla předčít právě kvalitu a bezpečnost.
Recenze celoročních pneu včetně testování uvádí za kvalitní typy například celoroční pneu Tomket Allyear 3, Goodyear Vector 4Seasons Gen-2, Michelin CrossClimate+ nebo oblíbené celoroční pneu Barum Quartaris 5.
Člověk by zároveň nikdy neměl s ohledem na celoroční obutí zapomínat na skutečnost, že v zimě musí vzorek pneumatik dosahovat alespoň požadovaných 4 milimetrů. V případě nehody by pojišťovna po řidičovi mohla vymáhat vzniklou škodu, což by mohlo znatelně zahýbat s jeho rozpočtem. Těch pár ušetřených tisíc za sadu pneumatik se pak může zdát zanedbatelnými.
V dnešní době část společnosti na výbavě šetří. Podobný trend zaznamenává i povinné ručení a havarijní pojištění. Lidé z velké části zkrátka upřednostňují cenu před kvalitou.