Letiště Praha je ve ztrátě – zadluží se však méně, než se očekávalo
Cestovní ruch se v letošním roce musí vypořádat s enormními ztrátami, které nastaly kvůli pandemii covidu-19. Výraznému poklesu příjmů se nevyhne ani Letiště Praha, které zaznamenalo v uplynulém roce minimum cestujících. Zadluží se však nakonec méně, než se očekávalo, a dokonce chystá i nové investice. Jak se letišti podařilo snížit dluh?
Letiště Václava Havla již na jaře oznámilo, že si z důvodu nečekaných ztrát zažádá úvěr. Bez příjmů totiž nedokáže uhradit vysoké provozní náklady, které měsíčně činí až 100 milionů korun.
Dluh je nižší díky úsporám
Původně si Letiště Praha plánovala vzít úvěr v hodnotě jedné miliardy korun. Nakonec bude výše dluhu méně než poloviční. Předpokládá se krátkodobé čerpání úvěru ve výši 400 milionů korun. A to díky efektivním a správně nastaveným úsporným opatřením.
Měsíční stamilionové náklady zatím letiště zvládá platit z úspor, které si vytvořilo v minulých letech. Šéf letiště Václav Řehoř udává, že ruzyňské letiště disponuje úsporami v hodnotě jednotek miliard korun.
I tak však muselo vedení letiště přistoupit ke snižování provozních nákladů. To bohužel znamenalo také propouštění. Od jara bylo propuštěno již 450 zaměstnanců z oblasti administrativy a provozních oddělení. Očekává se, že bude propuštěno také dalších 150 pracovníků.
TIP: Cestující často nevědí, že existuje možnost sledování letu online. Poměrně snadno tak lze zjistit, kde se zrovna letadlo nachází, a to díky oblíbeným webovým portálům, jako je Flightradar24.
Letiště Praha ve ztrátě
Navzdory snižování provozních nákladů a úsporám z minulých let se Letiště Václava Havla nevyhne vysoké ztrátě. Není divu, restriktivní opatření způsobily opravdu markantní úbytek cestujících a nepomohly ani levné letenky.
Pro představu, v minulém roce prošlo letištními branami 17,8 milionů cestujících, za rok 2020 to byly pouhé 4 miliony.
Zatímco v minulých letech se příjmy ruzyňského letiště pohybovaly v jednotkách miliard, rok 2020 uvrhl letiště do půlmiliardové ztráty. Nebýt vysoké ziskovosti z minulých let, ztráty mohly být mnohem výraznější.
Ještě před krizí se pražské letiště stihlo zbavit svého největšího dluhu. Úvěr v celkové hodnotě 5 miliard čerpalo pro výstavbu druhého terminálu, který slouží k odbavení letů v rámci schengenského prostoru.
Výhledy do budoucnosti má však pražské letiště pozitivní. V červnu mu mezinárodní agentura Moody’s potvrdila úvěrovou spolehlivost známkou Aa3. To poukazuje na stabilní budoucnost společnosti a značně ji ulehčuje získání externích zdrojů.
Letiště chystá nové investice
I navzdory nepříznivým okolnostem chystá Letiště Václava Havla nové investiční projekty. Nejvýraznější má být nová paralelní ranvej, která nahradí současnou příčnou. Od té si vedení letiště slibuje zvýšení provozu v nejžádanějších časech.
Výstavba nové dráhy má však i své kritiky. Kritické hlasy politiků, vědců či veřejnosti nejčastěji letišti vytýkají ekologické dopady nového projektu. Šéf letiště však upozorňuje na to, že díky nové ranveji bude možné zrušit noční lety a vést letadla mimo hlavní město.
Nehledě na kritiku byl již projekt schválen pražskými zastupiteli. Novou ranvej by Letiště Praha mělo uvést do provozu v roce 2027.
Dalším z připravovaných projektů pražského letiště je rozšíření Terminálu 2, k jehož výstavbě firma čerpala svůj největší závazek v hodnotě 5 miliard. Nyní chce do jeho rozšíření zainvestovat dalších 16 miliard korun.