Majitelé vozidel pozor! Od léta neprojde STK žádné vozidlo se stočeným tachometrem. Co bude dál se však neví
V posledních letech vznikají v Evropě registry, které bojují proti podvodnému jednání pravidelnou evidencí vozidel. Česko se však opět rozhodlo vyřešit problém po svém. Nepotrestá podvodníka, ale z STK vyhodí majitele, který se sám nechal napálit.
V červnu nastanou zásadní změny
V České republice nabyde v červnu platnosti novela zákona č. 56/2001 Sb. Díky ní protokol o evidenční kontrole může pozbýt platnost, a to v případě, že technik STK zjistí, že na počítadle ujeté vzdálenosti vozidla, jsou nižší hodnoty, než při poslední kontrole.
Novela zákona zásadní problém neřeší
Evidenční kontrola byla zřízena především pro to, aby chránila nového majitele automobilu. V případě, že se při ní zjistí, že ojeté vozidlo má přetočený tachometr, může odstoupit od smlouvy, neboť vůz má skrytou vadu, o které při koupi jeho současný majitel nevěděl. Zároveň se však neví, co se s těmito automobily poté provede .
Celý systém má skrytou vadu v tom, že však trestá kupujícího a zároveň samotné přetáčení tachometrů neřeší. Například společnost AAA auto ročně odmítne přes 60 procent vozidel právě proto, že mají přetočený tachometr. Tato auta však z trhu nikam nezmizí. Naopak se objevují v soukromých inzercích, kde je stejně někdo koupí. V závěru celý problém neopatrný řidič odnese.
Jednotný postup evropských zemí by situaci zlepšil
Podle českých zákonodárců by nejlepším řešením bylo vytvoření jednotné elektronické evidence vozidel v rámci celé Evropské unie. Ta by pečlivě zaznamenávala počet najetých kilometrů, a podle toho by se při případné kontrole snadno zjistilo, zda s tachometrem daného automobilu někdo manipuloval. Případná jednotná registrace by pomohla především těm, kdo si pořizují ojetiny z ciziny. Typickým trikem je například nabídka zánovního vozu z Německa, které však předtím pět let jezdilo v Itálii, což se ale kupující nemá šanci dozvědět.
Vzorem pro ČR může být třeba Belgie
Přitom některé státy již s pomocí slušným řidičům přišli. Jedním z příkladů je třeba Belgie, kde se už dva roky používá systém Car – Pass. Jde o databázi všech automobilů, do které všechny autoservisy, bazary a další subjekty posílají informace o najetých kilometrech či upozorňují na případné opravy daného vozidla. Bez protokolu obsahující tyto náležitosti není možné auto prodat. To však podvodníkům nebrání, aby vozidla v Belgii koupili a poté odvezli třeba na Slovensko, kde je přetočí a v klidu prodají, neboť zde žádný protokol potřeba není.
Jako ideální řešení se tak jeví jedině výše popsaná evidence automobilů, kterou budou všechny členské země EU dodržovat. V opačném případě se budou muset kupující bohužel spolehnout jen sami na sebe.