Stále více českých řidičů si pořizuje automobil přes operativní leasing

Mít třeba každý druhý rok úplně nové auto, bez nutnosti dávat peníze za nákup. Jezdit v zimně i v létě, zkrátka po celý rok, a nemuset se starat o výměnu pneumatik nebo servis. To je velmi lákavá nabídka pro každého. A to právě je operativní leasing!

Přitom pořízení vozidla přes operativní leasing je v České republice stále více populární a zároveň snadné. Jen v letošním roce přitom stoupl počet aut prodaných přes leasing o více polovinu oproti loňskému roku. Požívání výhod tohoto produktu je přitom tak snadné. Stačí si pouze vybrat firmu, která ho nabízí.

V případě, že by chtěl žadatel automobil v osobním vlastnictví, nabízí se možnost zažádat o půjčku na auto.

Pronájem vozu s výhodami

Operativní leasing je ve své podstatě pronájem automobilu za předem stanovený měsíční poplatek. Zákazník pak daným vozidlem jezdí určitou dobu, často dva roky. Jeho cesty jsou však omezeny určitým limitem, který maximálně lze najet. Pokud ho překročí, musí si za další najeté kilometry připlatit. Po uplynutí sjednané doby má klient dvě možnosti. Buď automobil vrátí zpět leasingové společnosti, získá od ní nový a proces se opakuje, nebo si ho může přímo odkoupit.

Mezi výhody tohoto produktu patří například to, že automobil je pojištěn jak povinným ručením, tak i havarijním pojištěním. Měl by mít také předplacen pravidelný servis, vybaven zimními pneumatikami, často i dálniční známkou a podobně. Teoreticky jediné výdaje, které řidič hradí je čerpání pohonných hmot.

U pojištění je dobré vědět, že v případě operativního leasingu se sjednává vinkulace pojištění. To znamená, že v případě vzniku škody na vozidle se pojistné plnění vyplácí věřiteli (poskytovateli leasingu), nikoliv provozovateli vozidla.

Na co dát pozor

  • Auto zákazníkovi nepatří

Na rozdíl od financování vozu s pomocí výhodné půjčky na auto, při splácení leasingu auto zákazníkovi nepatří. Tuto věc je celkem důležité mít na paměti. Tím pádem se i vyvarovat jakékoliv kreativity a trvalých úprav, co se daného vozu týče. Také se nemusí vyplatit vrátit zpět model s poškrábanými potahy, rýhami na oknech, laku a podobně. Prostě, jakákoliv zákazníkem způsobená škoda se platí.

  • Řidičem nemůže být každý

Ve smlouvě bývá často také stanoveno, kdo konkrétně může auto používat. Většinou se toto vztahuje přímo na zákazníka a osoby blízké. Takže třeba výpůjčky kamarádům vracejícím se z večírku jsou tabu.

  • Nelze najet libovolný počet kilometrů

Jak už bylo zmíněno výše v textu, není možné najezdit více kilometrů než je stanoveno ve smlouvě. Respektive možné to je, ale klient si poté připlatí. Sazba se pohybuje kolem 1,50 Kč za kilometr. I to je zásadní nevýhoda oproti běžné půjčce na auto.

  • Nelze být bez peněz

Častým mýtem je, že tento produkt může využít člověk bez koruny i s dluhy. Bohužel nemůže. Před sjednáváním smlouvy prodejce ověřuje bonitu, klient musí prokázat pravidelný příjem. Dále je provedena kontrola, zda se nenachází v registru dlužníků a nakonec musí složit zálohu. Teprve poté může autem někam vyrazit.

Jak si vybrat

Na českém trhu se v poslední době vyskytuje více společností, které tento produkt nabízejí. Hertz Lease, Volkswagen Financial Services, Auto Jarov či RT Torax, jsou jen hrstkou firem, z kterých si lze vybrat. Pakliže se v jejich množství zájemce ztrácí, může mu pomoci například srovnávač leasio.cz. No, a pak už zbývá jen vybrat nejlepší nabídku, uzavřít smlouvu a novým autem někam vyrazit.