Kategorie vozidle dle evropských podmínek označují skupiny silničních a zvláštních vozidel, která mají povolení pohybovat se po pozemních komunikacích. Jednotlivé kategorie se vyznačují společnými technickými podmínkami.
Dle směrnice Evropské unie z roku 2007 se na jejím území rozlišují kategorie silničních vozidel L, M, N, O, T, S a R. V České republice vešla v roce 2015 v platnost vyhláška, která nad rámec této kategorizace zavedla skupiny C a Z a také některé podkategorie.
Dále souvisejí s kategoriemi vozidel skupiny řidičských oprávnění. Rozlišujeme celkem 16 těchto skupin, které určují, pro kterou kategorii motorových vozidel či jízdních souprav je řidičské oprávnění platné.
Kategorie silničních vozidel
Od roku 2015 se v České republice na základě vyhlášky č. 341/2014 Sb rozlišuje 7 základních kategorií:
- L – motorová vozidla zpravidla s méně než čtyřmi koly
- M – motorová vozidla, která mají nejméně čtyři kola a používají se pro dopravu osob
- N – motorová vozidla, která mají nejméně čtyři kola a používají se pro dopravu nákladů
- O – přípojná vozidla pro dopravu nákladů nebo osob či pro ubytování osob
- T – traktory zemědělské a lesnické kolové
- C – traktory zemědělské a lesnické pásové
- R – zemědělská a lesnická přípojná vozidla
- S – pracovní stroje
- Z – ostatní vozidla, která nelze zařadit do výše uvedených kategorií
Uvedené kategorie silničních vozidel se dále dělí na jednotlivé podkategorie, které se od sebe liší konkrétními technickými parametry.
Druh a kategorie vozidel L
Mezi motorovými vozidly s méně než 4 koly se v Evropské unii rozlišují mopedy, motocykly, motorová kola a motokola.
Nad rámec evropské kategorizace česká vyhláška navíc uvádí kategorii LZ. Ta zahrnuje dvoukolová a tříkolová vozidla a čtyřkolky, které konstrukčně odpovídají silničním vozidlům kategorie L a využívají je ozbrojené složky, civilní ochrana, požární služba, složky odpovídající za udržování veřejného pořádku a lékařská záchranná služba.
MOPEDY:
Označení | Technické parametry |
LA – dvoukolové mopedy | objem válců spalovacího motoru nejvýše 50 cm³, maximální konstrukční rychlost 45 km/h |
LB – tříkolové mopedy | objem válců spalovacího motoru nejvýše 50 cm³, maximální konstrukční rychlost 45 km/h, bez ohledu na uspořádání kol |
LB – lehké čtyřkolky | hmotnost v nenaloženém stavu menší než 350 kg, zdvihový objem zážehového motoru nejvýše 50 cm³ (pro jiné druhy motoru maximální čistý výkon 4 kW), maximální konstrukční rychlost 45 km/h |
MOTOCYKLY:
Označení | Technické parametry |
LC – motocykly | dvoukolové motorové vozidlo přesahující parametry dvoukolového mopedu |
LD – motocykly s postranním vozíkem | vozidla se třemi koly umístěnými asymetricky a přesahující parametry tříkolového mopedu |
LE – MOTOROVÉ TŘÍKOLKY:
Označení | Technické parametry |
Motorové tříkolky | vozidlo se třemi koly umístěnými souměrně ke střední podélné rovině, přesahující parametry tříkolového mopedu |
Čtyřkolky jiné než lehké | hmotnost v nenaloženém stavu do 400 kg, v případě vozidla pro přepravu nákladů 550 kg, maximální čistý výkon motoru 15 kW |
Majitelé vozidla kategorie LE jistě uvítají rady, kde sehnat to nejlepší povinné ručení na čtyřkolky. Bohužel však ne každou čtyřkolku lze pojistit.
LM – MOTOKOLA: jízdní kolo s trvale zabudovaným motorem s objemem válců spalovacího motoru nejvýše 50 cm³, maximální konstrukční rychlost 25 km/h
Druh a kategorie vozidel M
Do kategorie M spadají motorová vozidla vyrobená především pro dopravu osob a jejich zavazadel.
Dělí se na tyto jednotlivé skupiny:
Označení | Technické parametry |
M1 | nejvýše 8 míst k sezení kromě místa řidiče, bez prostoru pro stojící cestující |
M2 | více než 8 míst k sezení kromě místa řidiče, možný i prostor pro stojící cestující, maximální hmotnost nepřevyšující 5 tun |
M3 | více než 8 míst k sezení kromě místa řidiče, možný i prostor pro stojící cestující, maximální hmotnost převyšující 5 tun |
Kategorie terénních vozidel se značí M1G, M2G, M3G.
Druh a kategorie vozidel N
Do kategorie vozidel N se řadí nákladní vozidla.
Dále se dělí následujícím způsobem:
Označení | Technické parametry |
N1 | maximální hmotnost nepřevyšující 3,5 tuny |
N2 | maximální hmotnost převyšující 3,5 tun, ale nepřevyšující 12 tun |
N3 | maximální hmotnost převyšující 12 tun |
Kategorie terénních vozidel se značí N1G, N2G, N3G.
Druh a kategorie vozidel O
Kategorie O sdružuje přípojná vozidla vyrobená pro dopravu nákladů nebo osob či pro ubytování osob.
Dělí se následujícím způsobem:
Označení | Technické parametry |
O1 | maximální hmotnost nepřevyšující 0,75 tuny |
O2 | maximální hmotnost převyšující 0,75 tuny, ale nepřevyšující 3,5 tuny |
O3 | maximální hmotnost převyšující 3,5 tuny, ale nepřevyšující 10 tun |
O4 | maximální hmotnost převyšující 10 tun |
OT1 | přípojná vozidla traktoru, maximální hmotnost nepřevyšující 1,5 tuny |
OT2 | přípojná vozidla traktoru, maximální hmotnost převyšující 1,5 tuny, ale nepřevyšující 3,5 tuny |
OT3 | přípojná vozidla traktoru, maximální hmotnost převyšující 3,5 tuny, ale nepřevyšující 6 tun |
OT4 | přípojná vozidla traktoru, maximální hmotnost převyšující 6 tun |
Do kategorie O nespadají potahová vozidla určená k tažení zvířetem, ani ruční vozíky určené k tažení nebo tlačení člověkem. Naopak by se sem dle definic měla řadit i přípojná vozidla nemotorových vozidel, avšak znění zákona a prováděcí vyhlášky s tím nepočítají.
Druh a kategorie vozidel T a C
Do kategorie T patří zemědělské a lesnické traktory kolové, do kategorie C traktory pasové.
Obě kategorie se dále dělí následujícím způsobem:
Označení | Technické parametry |
T1/C1 | nejméně jedna náprava, minimální rozchod větší než 1150 mm, nenaložená hmotnost v provozním stavu větší než 0,6 tuny, světlá výška nad vozovkou menší než 1000 mm, maximální konstrukční rychlost nepřevyšující 40 km/h |
T2/C2 | minimální rozchod menší než 1150 mm, nenaložená hmotnost v provozním stavu větší než 0,6 tuny, světlá výška nad vozovkou menší než 600 mm, maximální konstrukční rychlost nepřevyšující 40 km/h |
T3/C3 | nenaložená hmotnost v provozním stavu menší než 600 kg, maximální konstrukční rychlost nepřevyšující 40 km/h |
T4/C4 | ostatní, maximální konstrukční rychlostí nepřevyšující 40 km/h |
Kategorie T4 a C4 dále sdružují vozidla skupin T4.1/C4.1, jejichž světlá výška je v pracovní poloze kolmá na řady plodiny vyšší než 1000 mm, a skupin T4.2/C4.2, kam patří zvláště široké traktory.
Druh a kategorie vozidel R
Do kategorie R se řadí zemědělská a lesnická přípojná vozidla, která jsou určená v první řadě k tažení traktorem a přepravě nákladu nebo zpracovávání materiálu. Poměr celkové technicky přípustné maximální naložené hmotnosti k nenaložené hmotnosti
tohoto vozidla je roven 3 nebo větší.
Přípojná vozidla se dále dělí na tyto podkategorie:
Označení | Technické parametry |
R1 | součet technicky přípustných hmotností na nápravu nepřevyšuje 1,5 tuny |
R2 | součet technicky přípustných hmotností na nápravu nepřevyšuje 3,5 tuny |
R3 | součet technicky přípustných hmotností na nápravu nepřevyšuje 21 tun |
R4 | součet technicky přípustných hmotností na nápravu převyšuje 21 tun |
Podle maximální konstrukční rychlosti se každá kategorie navíc označuje písmenem „a“ nebo „b“. První možnost platí pro přípojná vozidla s maximální konstrukční rychlostí nepřevyšující 40 km/h, druhá pro přípojná vozidla s maximální konstrukční rychlostí převyšující 40 km/h.
Druh a kategorie vozidel S
Vozidla typu S se dělí na pracovní stroje samojízdné (Ss) a na pracovní stroje přípojné (Sp).
Mezi vozidly Sp se v Evropské unii dále rozlišují tyto podkategorie:
Označení | Technické parametry |
Sp1 | maximální hmotnost nepřevyšující 3 tuny |
Sp2 | maximální hmotnost převyšující 3 tuny, ale nepřevyšující 6 tuny |
Sp3 | maximální hmotnost převyšující 6 tun |
Nad rámec evropské kategorizace česká vyhláška zavádí podkategorie SS (pracovní stroje samojízdné), která nejsou určena pro přepravní činnost, a SN (pracovní stroje nesené) určené pouze pro vykonávání určitých pracovních činností. Na pozemních komunikacích se pohybují zavěšeny na vozidle a tvoří s ním jeden celek.
Druh a kategorie vozidel Z
Písmenem Z se označují vozidla, která nelze zařadit do žádné z výše uvedených kategorií silničních vozidel. Jmenovitě jde například o jednonápravové traktory s přívěsy, speciální nosiče pracovních adaptérů, trolejbusy a tramvaje.
S ohledem na definice skupin a kategorií vozidel by sem měla spadat také nemotorová vozidla, jako jízdní kola, potahová vozidla a ruční vozíky. Vyhláška však nestanovuje žádné požadavky na jejich konstrukci, nýbrž pouze na jejich výbavu.
Pro jaké kategorie vozidel je možné sjednat havarijní pojištění?
Téměř nezbytným produktem zejména pro nová auta je kromě povinného ručení také havarijní pojištění. Ačkoliv většina pojišťoven poskytuje pouze pojištění vozidel osobních, není problém na trhu najít společnost, jejíž nabídka se vztahuje i na traktory, autobusy, nákladní automobily a další.
Druh vozidla spolu s výší pojistných limitů a spoluúčasti představuje jeden z hlavních aspektů rozhodujících o finální ceně pojištění auta. Svou roli hraje také staří vozidla. Pokud přesahuje 10 let, bude možná nutné produkt sjednat po telefonu, nikoliv pouze online.
Stejně jako je tomu u zákonného pojištění vozidla, i cena havarijního pojištění se odvíjí také od účelu užití vozu. Klient, který má auto k osobnímu užití zkrátka zaplatí nižší částku než klient, který vlastní veterána nebo ve svém voze učí řídit žáky autoškoly.
Správnou otázkou tedy není, pro jaké kategorie vozidel je možné sjednat havarijní pojištění, nýbrž kolik to bude stát. To lze jednoduše zjistit pomocí kalkulačky povinného ručení, která každému najde ten nejvýhodnější produkt přímo na míru.