Autobazar, inzerát nebo aukce aut? Prodej vozidel v dražbách aut je čím dál oblíbenější
Možností, jak prodat ojeté vozidlo, je skutečně mnoho. Řidiči se již nemusí spoléhat pouze na klasické autobazary nebo inzerci v novinách a časopisech. Velké oblibě se dnes těší specializované internetové portály, zejména ty aukční. Jak fungují dražby aut a co jsou aukce aut pojišťoven? A co udělat pro to, aby se vozidlo prodalo co nejrychleji?
Jestliže člověku už staré vozidlo nevyhovuje, vyvstává známá nerudovská otázka „Kam s ním?“. Pokud je automobil v dobrém stavu, může ještě na čas posloužit někomu jinému. Cena ojetých aut loni stoupla, a tak je vhodné prozkoumat některé varianty, kde ojeté auto nejlépe prodat.
Prodejce automobilu by si měl nejprve ujasnit svou prodejní strategii. Je cílem získat co největší částku, nebo auto prodat co nejrychleji? Další otázkou je, kde a jakým způsobem má k prodeji dojít. Nakonec je třeba vozidlo alespoň trochu zkrášlit – čisté a uklizené auto jistě osloví více potenciálních kupců. Zároveň je nutné myslet na kupní smlouvu.
Jak prodat vozidlo?
Kde, jak a komu prodat své ojeté auto? Existuje několik možností. Vozidlo lze samozřejmě nabídnout svým blízkým. Dále je možné oslovit autobazary s komisním prodejem nebo autobazary, které auta přímo vykupují.
Využít lze také inzerátů v novinách, časopisech nebo na internetu a jejich prostřednictvím případné zájemce oslovit. Určitě se vyplatí uvažovat také o portálech typu autoonline.cz, autoauction.cz nebo totalcar.cz, na nichž se pořádají aukce vozidel. Hlavní výhodou online aukce automobilů je administrativní nenáročnost.
Kde nabídnout ojeté vozidlo:
- v novinách, časopisech nebo na internetovém bazaru prostřednictvím inzerátu
- v autobazaru s komisním prodejem
- v autobazaru, který auta vykupuje
- na aukčním portálu
Inzerátům v tištěných médiích již téměř odzvonilo. Mnohem jednodušší a pohodlnější je podat online inzerát na internetovém bazaru, popřípadě na portálu umožňujícím aukce vozidel.
Online inzerce automobilů
Online inzerát prodejci auta ušetří čas i peníze. S největším úspěchem se pravděpodobně setká na internetových bazarech s automobily, prostřednictvím nichž se může se zájemci na všem domluvit.
Mezi internetové bazary s auty patří například sauto.cz, nicméně využít lze i obecných inzertních stránek jako bazos.cz. Výhodou soukromého online inzerátu je vyšší šance, že se auto prodá za lepší cenu, a také plná kontrola nad celým procesem. Nevýhodou je naopak vyšší administrativní zátěž.
Soukromý inzerát si prodejce musí připravit sám. Šance na rychlý prodej bezpochyby zvýší kvalitní prezentace nabízeného vozu.
Jak auto nafotit pro účely inzerátu? Prvním krokem by mělo být důkladné umytí exteriéru a vyčištění interiéru. Dále je důležité pořídit následující fotografie:
- kapoty, boků, kufru
- celé palubní desky
- přístrojové desky
- předních a zadních sedadel
- veškerých vad
Samozřejmostí je nepodcenit popis vozidla. Ten by měl obsahovat tyto údaje (ideálně v bodech):
- značka
- výkon / objem motoru
- rok výroby
- počet najetých km
- platnost technické kontroly
- výbava
- identifikační číslo
Zvykem také bývá uvést, zda prodejce preferuje okamžitý přepis, a zda je nutné uhradit EKO poplatek.
Cena by měla odpovídat stavu a stáří auta. Je pravděpodobné, že se zájemci pokusí smlouvat. V případě online inzerátu je vše v rukou jeho zadavatele a záleží tak pouze na něm, jak se s případným kupcem domluví.
Bazary
Další možností prodeje auta jsou kamenné autobazary. Některé z nich ojetá auta přímo vykupují, jiné je zájemcům udávají pomocí komisního prodeje.
Výhodou první varianty je, že se lze vozu relativně snadno zbavit a peníze získat ihned. Majitel výkupny navíc přebírá za další manipulaci s automobilem plnou zodpovědnost.
Ne každý bazar má však dostatek financí na to, aby skupoval všechna vozidla. Přebírá je proto od jejich vlastníků do komisního prodeje a peníze vyplácí až poté, co je prodá.
S komisním prodejem se pojí riziko, že bude auto stát dlouho na jednom místě. V takovém případě bude muset čelit různým meteorologickým jevům, čímž se jeho vzhled postupně zhorší a šance na prodej se sníží.
Internetové dražby aut
Aukce automobilů jsou zajímavou alternativou k prodeji v kamenném nebo internetovém bazaru. Velkou výhodou aukčních síní je to, že za svého klienta obvykle přebírají všechny administrativní úkony související s prodejem. I to je důvodem, proč jsou aukce automobilů čím dál oblíbenější.
Aukce aut jsou přístupné komukoliv. Přihazovat mohou zájemci z celé republiky a dokonce i ze zahraničí. Skutečnost, že aukce vozidel není místně omezena, je jedním z faktorů zvyšujících šance na prodej.
I zde platí, že za úspěchem stojí především prezentace vozidla a jeho parametrů. Je nezbytné pořídit kvalitní fotografie všech částí auta a případných vad a objektivně popsat aktuální technický stav.
Ještě před zahájením dražby auta se stanoví vyvolávací cena, která se odvíjí od parametrů vozidla, jeho stáří apod. O ocenění se většinou postará sama společnost, která aukce aut pořádá. Ověřené aukční portály zároveň nabízejí kompletní právní servis, což snižuje administrativní zátěž pro prodejce.
Po zveřejnění nabídky na aukčním portálu bude prodejce informován o termínu konání aukce. Úspěch během dražby auta zajistí především vhodně zvolená cena.
Aukce automobilů může probíhat několik dní až týdnů. Potenciální kupci během této doby přihazují a jsou informováni o příhozech ostatních zájemců. Jakmile dražba aut skončí, obdrží prodejce zprávu obsahující informace o výherci a také časy a částky všech příhozů
O vyřízení veškeré právní dokumentace by se měla postarat aukční firma. Ta zároveň zodpovídá za to, že vítěz vydražené auto skutečně zaplatí.
Aukce aut pojišťoven – dražby totálních škod
Prodej vozidla, jehož poškození bylo označeno za totální škodu, je problematický. Některé pojišťovny, například Allianz, Česká pojišťovna nebo ČSOB Pojišťovna, pro tyto případy nabízejí internetové aukce pod názvem AudaSalvage.
Aukce aut pojišťoven fungují jednoduše. Pojišťovna na portálu AudaSalvage zveřejní informace o vozidle včetně přesného rozsahu škod a fotodokumentace. Po zahájení dražby, která obvykle trvá pár dní, mají obchodníci možnost přidávat své cenové nabídky.
Vítězná částka je následně využita na likvidaci pojistné události. Majiteli vozidla je předán kontakt na obchodníka, který nabídl nejvyšší částku. Poté má obvykle jeden měsíc na to, aby se rozhodl, zda nabídky využije a havarované auto prodá. Obchod je pak realizován přímo mezi majitelem auta a obchodníkem.
Na co při prodeji vozidla pamatovat
Nedílnou součástí prodeje vozidla přes inzerát, například v internetovém bazaru, je pochopitelně sepsání kupní smlouvy. Ta by měla obsahovat všechny důležité náležitosti včetně případných závad na vozidle.
V případě změny vlastníka je nutné absolvovat také evidenční kontrolu (může tak učinit jak prodávající, tak kupující). Protokol o evidenční kontrole je třeba doložit spolu se zelenou kartou jako součást žádosti o přepis vozidla.
Je na místě myslet i na obstarání si převozní značky na cestu do České republiky případně na přihlášení vozidla, pokud bylo vozidlo zakoupeno v zahraničí nebo je úplně nové.
Poté již následuje samotný přepis vozidla na nového majitele, o který je nutné zažádat do 10 dní od uzavření kupní smlouvy. Za dodržení této lhůty je zodpovědný prodejce.
O přepis žádají společně prodávající i kupující, nicméně stačí, když je na úřadě fyzicky přítomna jedna osoba. Prodávající i kupující se k tomuto úkonu totiž mohou vzájemně zplnomocnit, popřípadě plnou moc udělit třetí osobě.
Přepis vozidla – potřebné dokumenty:
- velký technický průkaz
- osvědčení o registraci vozidla
- kupní smlouva
- protokol o evidenční kontrole
- osvědčení o platném povinném ručení (tzv. zelená karta)
- doklad totožnosti
- případně plná moc k přepisu vozidla
Po přepisu zbývá zrušit autopojištění, a to jak zákonné pojištění vozidla, tak případné havarijní pojištění. K výpovědi pojistné smlouvy je třeba přiložit kopii velkého technického průkazu, ve kterém je zaznamenán nový vlastník.
Závěrem
Pokud chce člověk prodat ojeté vozidlo, má hned několik možností, z nichž každá má své výhody.
Při prodeji auta přes soukromý inzerát je prakticky vše v rukou prodávajícího. Na něm je, aby vytvořil nabídku a vložil ji na inzertní portál, zároveň si sám určí cenu.
Výhody prodeje přes inzerát:
- vůz lze prodat za lepší cenu, než by nabídli například v bazaru
- plná kontrola nad celým procesem
Nevýhody prodeje přes inzerát:
- prodej se může prodloužit
- vyšší administrativní náročnost – za přepis na nového majitele zodpovídá prodávající
Jiná situace nastává v případě, že se majitel ojetého vozidla rozhodne pro prodej v autobazaru s komisním prodejem, popřípadě okamžitým výkupem.
Výhody prodeje v autobazaru:
- možnost okamžité výplaty peněz
- za případné skryté vady ručí autobazar
- prodejce se nemusí starat o dokumentaci týkající se prodeje
Nevýhody prodeje v autobazaru:
- autobazar si naúčtuje provizi z prodeje
- nelze určit cenu, za kterou se auto prodá
Zajímavou alternativou je prodej v aukci vozidel. Internetové dražby aut jsou přístupné komukoliv, například i zahraničním zájemcům, což zvyšuje šance na prodej. Důležité je vsadit na ověřenou aukční síň.
Výhody prodeje v aukci aut:
- všechny administrativní úkony přebírá aukční síň
- aukční portály poskytují kompletní právní servis
- možnost rychlého prodeje
Nevýhody prodeje v aukci aut:
- aukční síň do značné míry určuje cenu vozidla
- je nutné uhradit provizi z prodeje
Prodejce auta může obecně volit mezi soukromým inzerátem v tisku či na internetu, autobazarem a aukcí aut. Jednotlivé možnosti se od sebe zpravidla liší rychlostí prodeje a administrativní náročností. Záleží pouze na stávajícím vlastníkovi, jak moc se chce zabývat papírováním, a zda chce auto prodat co nejrychleji, či spíše dodržet předem stanovenou cenu.