Jak se správně připravit na STK, aby vše proběhlo hladce?
Technická kontrola vozidla je poměrně neoblíbenou činností, jelikož si ji většina řidičů spojuje s problémy. Těm je však možné snadno předejít pomocí řádné přípravy. Co se před technickou prohlídkou vyplatí zkontrolovat a kdy je potřeba také evidenční kontrola vozidla? Jak projít emisemi a co dělat, když auto emisemi neprojde? A kolik za zmíněné služby řidič zaplatí?
Se zkratkou STK, která označuje stanici technické kontroly, se již pravděpodobně setkal každý řidič. Technická kontrola je ze zákona povinná a jejím cílem je zjistit, zda je automobil způsobilý k provozu.
Ve stanici technické kontroly se kromě klasické technické prohlídky vozidla a evidenční kontroly provádí například i kontrola emisí nebo ověřování tachografů.
Existuje několik druhů technických prohlídek:
- pravidelná technická prohlídka – provádí se v zákonem stanovených intervalech
- opakovaná technická prohlídka – provádí se po odstranění nebezpečných nebo závažných závad na vozidle
- evidenční kontrola vozidla – účelem je porovnání skutečného stavu vozidla se záznamy v technickém průkazu a kontrola umístění identifikačních údajů vozidla
- technická prohlídka na žádost zákazníka – může být provedena v plném nebo částečném rozsahu, nepřiděluje se při ní známka STK. Může proběhnout po rozsvícení kontrolek v autě oznamujících potíže.
- technická prohlídka před schválením technické způsobilosti vozidla – kontrola auta, které dosud nebylo registrováno v ČR a jehož technická způsobilost doposud nebyla schválena
- technická prohlídka před registrací vozidla – kontrola auta, které doposud nebylo registrováno v ČR a jehož technická způsobilost již byla schválena
- nařízená technická prohlídka – provádí se v rozsahu určeném vyhláškou o technické silniční kontrole
Technická kontrola může být provedena na jakékoliv stanici v ČR. Není tedy nutné jezdit na STK v místě bydliště vlastníka vozidla.
Jak zjistit platnost STK?
S novým vozidlem je nutné absolvovat technickou prohlídku po 4 letech provozu a poté každé 2 roky. Při změně majitele vozidla je nezbytná také evidenční kontrola.
Platnost technické kontroly lze snadno zjistit ze zadní SPZ, kde je vyznačen měsíc a rok příští kontroly, nebo z velkého technického průkazu. V něm je uvedeno přímo přesné datum, kdy platnost technické kontroly končí.
Velké množství stanic technické kontroly dnes nabízí službu v podobě informačního servisu, kdy řidiče o konci platnosti STK informují prostřednictvím SMS nebo e-mailu. Díky tomu člověk s dostatečným předstihem ví, že se bude muset na STK kontrolu opět vypravit.
V roce 2021 se platnost STK aut prodloužila o 10 měsíců. Toto prodloužení se týkalo automobilů, u kterých mělo původní oprávnění končit mezi zářím předloňského roku a červnem roku loňského.
Prodloužení STK a dalších dokladů bylo realizováno na základě celoevropského nařízení. Řidiči, kterým vypršela platnost STK mezi 1. únorem a 31. srpnem, mohli technickou odložit o 7 měsíců. Při prodloužení STK nebyla nutná výměna kontrolních nálepek ani oprava zápisu v technickém průkazu.
TIP: V prosinci a lednu se prodalo 1,35 milionu elektronických dálničních známek, přičemž největší zájem byl o známky na rok. Nové elektronické dálniční známky jsou dostupné na e-shopu, kde lze provést i ověření platnosti dálniční známky.
Jízda bez technické
Jízda bez platné technické kontroly má podobný následek jako jízda bez povinného ručení.
Ani v jednom případě vozidlo na silnici nesmí, v případě chycení následuje vysoká pokuta ze strany Policie ČR.
Jak dlouho trvá STK?
Samotná prohlídka vozidla trvá asi hodinu a vyplatí se na ni jít s předstihem. Pokud motorista nechce v servisu čekat, je lepší se včas objednat.
Od roku 2016, kdy se při technické kontrole začaly pořizovat fotografie vozidel, se doba strávená na STK prodloužila. Bez objednání proto hrozí i celodenní čekání.
Řádná příprava rovná se úspěšná STK
Co je na STK potřeba? Co se na STK kontroluje? Zkrátka – jak se na STK připravit? Takové otázky si klade snad každý řidič, který se na STK chystá. Před technickou kontrolou je vhodné vozidlo zkontrolovat a vyhnout se tak zbytečným komplikacím. Ti, kteří nemají času nazbyt, mohou využít služeb autoservisů.
Některé podniky dnes nabízejí dokonce i STK na klíč. Vše probíhá velmi jednoduše – majitel podepíše plnou moc a auto zanechá v servisu. Jeho zaměstnanci s vozidlem sami projdou technickou kontrolou a dotyčný si pak jen automobil vyzvedne s novou červenou známkou.
Ovšem ne každý chce utrácet peníze za služby autoservisu. Většina řidičů se na kontrolu STK raději vydá osobně a své vozidlo si zkontroluje sama. Na tom ostatně není nic složitého, jak lze vidět níže.
Kontrola auta před STK
Před návštěvou STK se vyplatí vyzkoušet všechna světla, blinkry, brzdová světla. Následovat by měla důkladná zkouška brzd. Taktéž se doporučuje zjistit, v jakém stavu je podvozek, výfuk a další části vozu. Výměna oleje by měla být prováděna pravidelně.
V pořádku musí být samozřejmě i pneumatiky. Minimální hloubka dezénu je 1,6 mm, u zimních pneumatik i celoročních pneu 4 mm. Na konci března na letní pneu přezula pouze desetina řidičů, což se na hloubce dezénu bezpochyby po určité době projeví.
Zároveň je před technickou kontrolou vozidla na STK potřeba odmontovat všechny poklice. Určitě stojí za to překontrolovat i povinnou výbavu vozidla, na jejíž absenci mnoho řidičů pohoří.
Na závěr je důležité zkontrolovat všechna skla. Zejména to přední, na němž by nemělo být nic, co tam nepatří. Není dobrý nápad přijet na technickou kontrolu s autonavigací na předním skle nebo s clonami proti slunci na oknech u spolujezdce.
A jeden tip, jak se nemuset strachovat o čelní sklo u auta, protože oprava prasklého skla může stát klidně několik desítek tisíc i u běžných vozů střední třídy. Řešením je pojištění čelního skla.
Co je potřeba na STK?
Dále je před prohlídkou nutné dát dohromady veškeré důležité dokumenty. Co potřebuji na technickou? Ve stanici STK požadují:
- velký technický průkaz
- osvědčení o registraci vozidla nebo osvědčení o technickém průkazu
- protokol o měření emisí
- protokol o předchozí technické kontrole
Zároveň je nutné, aby bylo vozidlo čisté, bez nákladu a s odmontovanými poklicemi.
Průběh kontroly na STK
Úkolem STK je ověřit technický stav vozidla. Majitel automobilu, který se na stanici technické kontroly vydá, by si neměl být vědom žádných závad.
Po příjezdu na stanici je provedena kontrola stavu vozidla technikem. Zaměří se na podvozek, odpružení vozu, výfukový systém, brzdy a další součásti a funkce auta. Níže lze vidět, co vše se na STK kontroluje.
Co se kontroluje na STK:
- identifikace vozidla – registrační značka, VIN, stav tachometru
- brzdný systém – technický stav, účinnost, stejnoměrnost
- řízení – geometrie kol, vůle
- podvozek a jeho části – koroze, úpravy, celkový stav
- karoserie – koroze, celkový stav, sedadla, kryty
- světla – světlomety, odrazky, homologace, celkový stav
- kola a pneumatiky – koroze, vůle, homologace, tlumiče, únik kapalin, technický stav
- motor a jeho výkon – homologace, únik kapalin, účinnost výfuku, emise
- povinná výbava – pásy, airbagy, autolékárnička, trojúhelník, zámky, ovladače, rychloměr
Samotné technické kontrole předchází změření emisí. Jedná se o krok nezbytný pro získání červené známky STK.
Cena STK – kolik stojí
Ceníky STK je možné najít na webových stránkách příslušné stanice technické kontroly. Obvykle se cena STK pohybuje zhruba od 900 Kč do 1 200 Kč.
Spolu s kontrolou vozidla je zároveň nutné podstoupit měření emisí, které stojí přibližně 800 Kč u benzinového motoru a 1 000 Kč u motoru dieselového.
V tabulce je uveden orientační ceník, kolik stojí STK pro osobní automobil (do 3 500 kg).
Druh technické prohlídky (TP) | Cena STK |
Pravidelná TP | 1 100 Kč |
Opakovaná TP (do 30 dní) | 550 Kč |
TP před registrací | 1 100 Kč |
TP před schválením technické způsobilosti | 1 100 Kč |
TP na žádost zákazníka (plný rozsah) | 1 100 Kč |
TP v částečném rozsahu | 500 Kč |
Evidenční kontrola vozidla | 550 Kč |
Emise (benzín) | 800 Kč |
Emise (diesel) | 1 000 Kč |
STK a emise
Měření emisí se provádí přímo na STK, popř. je možné tak učinit ve stanici pro měření emisí a na STK se dostavit s vlastním protokolem (nikoliv však starším než 30 dní). Pokud je vše v pořádku, je o změření emisí proveden zápis.
V roce 2018 došlo v souvislosti s měřením emisí ke zpřísnění. Emisemi neprojdou auta s odstraněným nebo poškozeným DPF filtrem nebo nefunkčním katalyzátorem. Šanci nemá ani auto, které čoudí (přestože je vybaveno DPF filtrem).
A co dělat, když auto neprojde emisemi? V takovém případě je nutné do 30 dní problém odstranit a dostavit se na opakovanou kontrolu. Častým důvodem, proč auto emisemi neprojde, bývá zvýšená tvorba karbonu v motoru. Výsledkem je, že auto nemá optimální spalování, jelikož dochází k úbytku komprese na některém z válců.
STK a evidenční kontrola vozidla
Evidenční kontrola obnáší kratší návštěvu STK, během níž se porovnává skutečný stav vozidla se záznamy v technickém průkazu. Tuto kontrolu je nutné absolvovat v případě změny vlastníka vozidla, tedy například při nákupu nebo prodeji ojetého vozidla. Týká se i převodu mezi rodinnými příslušníky (např. dědictví).
Evidenční kontrola vozidla se zaměřuje na:
- identifikační číslo vozidla (VIN)
- výrobní štítek s údaji o vozidle
- typ motoru
- barvu karoserie
- počet míst k sezení
- rozměry pneumatik a ráfků
- zápis tažného zařízení
Po úspěšné evidenční kontrole řidič obdrží protokol o evidenční kontrole, který poté musí spolu se zelenou kartou předložit jako součást žádosti o přepis auta. Případná plná moc k přepisu vozidla slouží pro zastoupení v situaci, kdy se majitel nemůže dostavit osobně.
Na evidenční kontrolu na STK se obvykle není nutné objednávat. Zároveň se na ni může vydat jak kupec, tak prodejce – evidenční kontrola vozidla se dnes již provádí na vozidlo, nikoliv na osobu. Z dokladů stačí velký technický průkaz a osvědčení o registraci.
Platnost evidenční kontroly
A jak dlouho platí evidenční kontrola? Pro účely registrace je protokol o evidenční kontrole platný 30 dní od vystavení. Kontrolu je nutné absolvovat při změně vlastníka automobilu a protokol následně předložit spolu s žádostí o přepis vozidla.
Cena evidenční kontroly
Stejně jako ceny STK se budou i ceny evidenční kontroly lišit v závislosti na tom, kde si řidič nechává auto zkontrolovat. Stanice si cenu evidenční kontroly určují samy, nicméně zpravidla se jedná o částky v řádu stokorun.
Běžná cena evidenční kontroly osobního auta je kolem 400 Kč, dle místa řidiči zaplatí od 300 Kč do 600 Kč.
Dovozová STK 2023 – cena
Dovozová STK se dříve týkala všech, kteří koupili ojeté auto v cizině. Jejím smyslem bylo ověření shody mezi vozidlem a doklady a příprava podkladů, na základě kterých bylo možné zapsat vozidlo do českého registru. Cena dovozové STK se pohybovala od 1 500 Kč do 3 000 Kč.
V roce 2017 byla dovozová STK zrušena pro auta zakoupená v EU (+ ve Švýcarsku, Norsku, Lichtenštejnsku a na Islandu) a to na základě novely zákona o STK, která uvedla české právo v soulad s pravidly EU.
Cena dovozové STK obvykle začínala na 1 500 Kč, tudíž je tato změna řidičům rozhodně ku prospěchu. Například koupě vozidla v Německu se dnes díky zrušení dovozové STK vyplatí ještě více.
Technická kontrola je nyní mezinárodně uznávaná v EU a dalších zmíněných státech. Pokud bylo auto zakoupeno v některé z těchto zemí, na STK v ČR nemusí, musí ovšem na evidenční prohlídku.
Auta zakoupená v ostatních státech dovozová STK ani dnes nemine. Na stanici technické kontroly musí majitel doložit zahraniční malý a velký technický průkaz. Po provedení technické prohlídky obdrží protokol o technické prohlídce, protokol o emisích, technický protokol a přílohu k technickému protokolu.
Cena dovozové STK se dnes pohybuje od 1 100 do 2 200 Kč.
Před cestou na STK je nutné sjednat povinné ručení, jelikož bez tohoto zákonného autopojištění nesmí auto na silnici. Jiná situace nastává, když je vozidlo dovezeno na vleku. V takovém případě lze s vyřízením pojištění auta počkat.
Tip: Před cestami do zahraničí do dobré zkontrolovat technický stav vozidla a uzavřít cestovní pojištění, které hradí léčebné výlohy.
Výsledek technické kontroly
Technická kontrola může skončit třemi způsoby. V ideálním případě je vozidlo zcela bez závad a na STK se vrátí až za další dva roky. Druhou možností je, že majitel dostane 30 dní na to, aby uvedl všechny nedostatky do pořádku. Poslední variantou je prohlášení automobilu za neschopný jízdy.
V případě, že řidič dodrží vše zmíněné a kontrolu vozidla před STK nepodcení, dopadne technická prohlídka zcela jistě na jedničku.